Perkhemahan Kor Kadet Polis IPDJBS -Part I.

Assalamualaikum dan Salam Sayang. 


Harini ai nak cerita tentang keadaan,pengalaman & everything yang ai get at camping yang ai join.Mesti pees semua ekcaited kan.Kan? Sebenarnya kem itu pada 25-28/5/2013 tapi ai baru harini nak update sebab busy uolls. *tipu*. So,Kiwigo . 


25/5/2013

Ai bangun awal pada pagi harini sebab ai seorang yang sangat suka pergi camping,seperti kanak-kanak yang sukakan ice-cream.Motif ? Pukul 4 lebih macam tu semua dah bangun then buat apa yang patut dan dengan megahnya sarungkan pakaian lengkap .Fuh,berangan depan cermin sekejap ada macam polis tak haku ni. Sila jeles. Dah siap-siap semua,dengan menaiki kereta bapa Aqyla,ai pun sampai di sekolah.Pagi tu bukan main semua kecoh okay,bukan dah macam nak pergi camping tapi macam nak lari rumah.Al-maklumlah kem kadet polis kena masak sendiri itu yang best tu.Walaupun ai ni tak pandai masak sangat. After 30 minute like that,track pun sampai then kita orang berkumpul di Petronas,Puteri Wangsa sambil menuggu track sekolah lain kaki lepaks bersama menjamu selera.Makan Nasi Lemak mak Rosyiden . Vey Suprebbb.Bila semua track dah sampai,platun-platun SMKPW seperti cacing kepanasan menaiki satu track yang sama.Sangat gempak sebenarnya.Kami pulangkan perjalanan dengan iringan kereta polis,Ya Allah tuhan sahaja yang tahu perasaan ai time tu. Gila gempak,bukan semua orang dapat rasa macam tu taw.Destinasi kami ke Taman Negara Endau Rompin,Kg.Peta. Sangat jauh perjalanan kami kali ni. Aktiviti yang kami lakukan di dalam track adalah sembang ,menyanyi dan melihat suasana sepanjang jalan. Syiokkk wuu. Bila tiba sahaj di Kg.Peta . Yes,tanah merah yang sungguh mengancam dengan driver yang pandu track polis dengan laju menyebabkan kami terlambung-lambung .Takkan ku lupakan.Sweet memories katakan.Jalan punya jalan tetiba track yang ai naik tu ada problem sikit dan kami terpaksa berhenti berehat sebentar *bersama Kit Kat*. *Apa Kit Kat dah pulak?* 
Sekali,ada satu pakcik naik lori besar,tahu tak lori yang pasir tu kan,pak cik yang pandu lori tu bantu kami tanpa dia kami tak tahu apa yang akan terjadi.Terima Kasih pak cik.Tanpa berputus asa,kami teruskan perjalanan kami. Bila sampai sahaja di sana,dengan pantas kami menurunkan barang dari track dan mencari tapak untuk mendirikan khemah.Yeaa,dah jumpa pun tapak yang sesuai walaupun beralun tapaknya.Kami semua diberi arahan untuk berkumpul, ada 200 platun dari 12 sekolah mungkin .Maaf jika tersilap.Kami dibahagikan kepada 10 kumpulan ,one think that make me fun is budak lelaki SMKPW jadi leader.Weyh,kenapa korang? Okay,tak baik .Tapi,ai salute sama mereka.First time tu dia orang join. Good job guys,keep it up.Akhirnya,secara rasmi ai telah menjadi salah seorang ahli dari kumpulan 4. Masing-masing dalam group tu buat derr jea okay awal-awal yang ai kenal pun budak sekolah ai dengan sorang budak yang satu group dengan ai tahun lepas.Paling kebaaaabomm gitu,kumpulan ai ada Mat Salleh okay.Ai ingat dia pandai cakap ongputh jea tapi melayu dia faish wo macam ai cakap.Terkezuut ai. Setelah semua kumpulan diberi peluang untuk mencari trend mark tahun ni dan akhirnya " Kami Kadet JBS pantang berundur,Itu Komitmen kami,yes" hebak tak? Hebak kan. Selepas kami diberi rehat,kami diminta untuk membina bendera kumpulan masing-masing. Langsung takde masa ai nak kenal dengan ahli-ahli kumpulan ai okay,dalam kepala ai cuma ai nak patuh setiap apa yang diarahkan oleh jurulatih. Tanya siapa yang amik seni semua diam and at last terpaksalah ai tonjolkan bakat ai yang suka melukis ni pada mereka. Malu ai.Ai lukis buruk okay. Lepas dah lukis bla bla bla then solat ,mandi apa semua.Kami diarahkan untuk pindahkan barang ke atas papan tempat solat wanita kerana hujan. Tuan Hasbullah pula mengadakan satu game pada malam itu,di mana magic game yang peeps semua tak pernah lakukan. Tenaga kita boleh hantar kepada rakan kita. Macam mana? Itu rahsia. Susah nak explain. Terkejut ai tengok tapi ai yakin dan bersungguh dengan apa yang ai lakukan .Malam harini kumpulan 4 kena jaga sentri . Best wo,tapi paling menyakitkan bila kejut budak bangun tidur. Fuh,memerlukan kesabaran yang sangat tinggi. :)

26/5/2013

*yawn* Good Morning Kg.Peta. After solat subuh dan mandi .Kami berkumpul untuk melakukan senaman.Senaman yang ringan sahaja ,after that kami pulang ke khemah untuk breakfast and bersiap sedia untuk ke Jungle Tracking. Marvelous,Jungle Tracking,the one of activity yang ai tunggu-tunggu.Orang kata banyak pacat di sini,tapi ai tak feel apa-apa pun macam ai tahu yang pacat takkan gigit ai .Dengan slumber ai jalan sengsorang tanpa memikirkan keadaan sekeliling,agak selfish tapi sebenarnya tujuan ai adalah untuk mencari ketenangan. Al-maklumlah dan banyak sangat minda kita dengar suara manusia,bila pula kita nak berinteraksi dengan tumbuh-tumbuhan.Ai tak rasa penat sebab ai dah biasa berjalan,cuma ai mengantuk . Really don't know apa sebenarnya punca ai mengantok.Setiap kumpulan diwakilkan satu orang asli yang dah pro jalan dalam hutan tu so kami just follow dia.Ai salute sama mereka sebab mereka berani .Watlek watpeace,masuk hutan pakai selipar.Kalau ai pakai selipar,kena tanah sikit jea dah geli .Tiba masanya untuk setiap kumpul merentasi sungai .Lawan arus pulak tu. Ai tak takut air pun,tak takut apa-apa . Cuma takut kasut air tercabut,dah lah tahun lepas kasut ai tenggelam dalam lumpur.Kesian kan. Yes,I know .Tapi Alhamdulillah dengan kehebatan ayat kursi nothing happen.At last,kami berhenti makan .Lepas makan,kami berehat di sungai yang ya Allah  indahnya.Macam tak naik balik okay.Kami sangat-sangat enjoy,siap main goreng pisang,siap main baling-baling air. Nak tengok keadaan sungai itu klik sini. Bila dah sampai di sungai kedua waktu kami patah balik,kami bermandi-manda semula.Secara jujur ai cakap ,ai tak puas mandi sungai tu. Best sangat. Dah sampai,kami diarahkan untuk bersihkan diri,solat,makan malam dan malam ini adalah malam kebudayaan. Malam kami semua menonjolkan bakat kami. Kumpulan 4,kumpulan ai dapat no 10.Apa yang kami lakukan adalah lakonan + Tarian. Hebat sebenarnya. Tahniah kepada Pika kerana berikan idea ini kepada kami . Tajuk cerita yang kami persembahkan adalah "Atokku Pahlawanku" .At the end of this competition,kumpulan ai dapat no. 4 from 5. :) 

* nantikan sambungan Part II. *Jangan lupa saksikan #SSID di TV3 pada 9.00 p.m :)



No comments: